Specjalistyczny Gabinet Logopedyczno-Pedagogiczny Marlena Gugała Krosno Odrzańskie

Idź do spisu treści

Menu główne

Warto przeczytać


1.
KIEDY DO LOGOPEDY?

Do logopedy możesz udać się z noworodkiem. Rozwój mowy dziecka można wspierać już od pierwszych dni jego życia, mówimy wtedy o profilaktyce rozwoju mowy. Logopeda może sprawdzić aparat mowy noworodka, odruchy z obszaru ustno-twarzowego ważne dla rozwoju funkcji pokarmowych i oddechowych, sposób karmienia, oddychania. Pokaże Ci jak bawić się i ćwiczyć z dzieckiem, by zadbać o jego prawidłową artykulację, a jeśli okaże się że w rozwoju psychoruchowym wystąpiły różnorodne zaburzenia lub istnieje uzasadnione podejrzenie możliwości pojawienia się takich zaburzeń w niedalekiej przyszłości, to wówczas Twoje dziecko zostanie objęte  oddziaływaniem terapeutycznym (wczesna interwencja logopedyczna- polega na zdiagnozowaniu dziecka jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości m.in. brak kontaktu wzrokowego, brak gaworzenia, przeprowadza się terapię logopedyczną, polegającą na stymulacji rozwoju mowy dziecka). Im dziecko mniejsze tym większa plastyczność układu nerwowego, a tym samym większa możliwość przeobrażeń dokonujących się w układzie nerwowym. Dzięki odpowiedniej stymulacji, podjętej w tzw. „złotym okresie” (0-3 r. ż). możemy zapobiec bądź całkowicie wyeliminować niektóre nieprawidłowości w rozwoju dziecka.
Jeśli nie z noworodkiem
, to dobrze udać się z dzieckiem z nieukończonym rozwojem mowy. Im wcześniej tym lepiej dla Twojego dziecka.  Lepiej zadziałać w czasie, gdy u dziecka występuje tzw. nieukończony rozwój mowy pod względem artykulacyjnym (do 6-7 r. ż) i mówimy wtedy o stymulacji bądź profilaktyce rozwoju mowy niż podejmować terapię zaburzeń mowy (po 6-7 r.ż). Nieukończony rozwój mowy jest wtedy gdy Twoje dziecko np. w wieku 3 lat zamiast szalik mówi salik, czapka-ciapka ma do tego prawo, ponieważ głoski szeregu szumiącego (sz, rz, cz, dz) pojawiają się dopiero około 5-6 r. ż. ale pamiętaj, że warto pójść do logopedy i skonsultować mowę swojego dziecka. Podczas kompleksowej diagnozy, logopeda zorientuje się jak rozwija się Twoje dziecko i doradzi jak ewentualnie mu pomóc. Podpowie jak bawić się z dzieckiem (ćwiczyć narządy mowy) aby Twoja pociecha nie mała problemów z artykulacją.

Kolejność pojawiania się głosek w rozwoju mowy dziecka
do końca 1 r. życia- p, b, m, pi, bi, mi
1,0 - 2,0  - ś, ź, ć, dź
, ń, j
1,5 - 2,5  - k, ki, g, gi, ch, chi
2,0 -2,5 –f, w, fi, wi
2,5-3,5 - l
3,0 - 4, 5 -  s, z, c, dz
4,5 - 6,0 - r
5,0 - 6,0- sz, ż, cz, dż


Jeśli nie z noworodkiem, dzieckiem z nieukończonym rozwojem mowy, to z dzieckiem u którego występuje wada wymowy. Jeśli zbyt późno zorientowałeś się, że coś jest nie tak z mową Twojego dziecka, to nie bagatelizuj tego, tylko udaj się do logopedy, który pomoże Twojemu dziecku.
Jeśli uległeś wypadkowi i doszło do urazu mózgu powodującego zahamowanie procesu mówienia zgłoś się do logopedy.

JEŚLI TWOJE DZIECKO np.:
• nawykowo oddycha przez  usta i buzia jest ciągle otwarta
• ślini się
• ma problemy z powodu skróconego
wędzidełka podjęzykowego
• pije z butelki, ssie
smoczek, palca, pieluszkę (2 latek)
• podczas mówienia wsuwa język między przednie zęby
• gdy masz wątpliwość czy dziecko słyszy
• nie wymawia głosek charakterystycznych dla danego etapu rozwoju mowy
, bądź  zastępuje je inną głoską
• mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
• mówi mniej niż jego rówieśnicy
, bądź w ogóle nie mówi
• nie rozumie wydawanych przez Ciebie prostych poleceń

UDAJ SIĘ DO LOGOPEDY!!!





2.POWODY DLA KTÓRYCH WARTO KARMIĆ PIERSIĄ

- pokarm matki to wartość odżywcza, immunologiczna, emocjonalna (poczucie bliskości, bezpieczeństwa), zdecydowanie ogranicza próchnicę zębów, ponieważ dziecko podczas karmienia piersią trzyma brodawkę wargami i w tej sytuacji dziąsła, a póżniej zęby nie mają bezpośredniego kontaktu z mlekiem. W przypadku karmienia butelką wargi są wiotkie (brak napięcia) dziecko zaciska smoczek dziąsłami i kontakt dziąseł, a potem zębów z modyfikowanym mlekiem ma wpływ na próchnicę.
-stymuluje rozwój dziecka poprzez kontakt wzrokowy (obserwacja ruchów mimicznych twarzy matki), słuchowy (mowa matki)
, dotykowy (dotyk matki podczas karmienia piersią np. głaskanie twarzy dziecka)
- wpływa na:

  • prawidłowy model oddychania przez nos

  • prawidłowy rozwój czynnościowy narządów mowy

  • prawidłowy rozwój szczęki i  uzębienia

  • prawidłowy proces ssania i połykania, a w póżniejszym czasie odgryzania, gryzienia i żucia



Mleko matki dostarcza dziecku wystarczającej ilości lekkostrawnego białka, witamin, mikroelementów, niezbednych kwasów tłuszczowych, wody, lipazy potrzebnej do trawienia, a także czynników wzrostu. Naturalny pokarm zawiera odpowiednie proporcje białka chroniacego przed drobnoustrojami chorobotwórczymi, a także wspomagają układ imunologiczny dziecka. Maluszki karmione mlekiem matki rzadziej chorują m.in. na biegunkę, infekcje dróg oddechowych, moczowych, cukrzyce, alergie pokarmowe inne. Tak więc mozna stwierdzić, że mleko matki to naturalna forma szczepionki.
na podstawie "Wszystko dla dziecka". Poradnik dla rodziców.



3.
ROZWÓJ MOWY OD URODZENIA DO 7 r.ż.

0-3m.ż. Pojawia się głużenie, głoski (sk, gh, h, gr, eku)

4-6m.ż
. Pojawiają się głoski – a-u-i, eche, erre

7-9m.ż
. Pojawiają się łańcuchy sylabowe nababa, błabłabła, mamama, wyrażane  głośno – cicho.

10-12m.ż
. Reaguje na swoje imię, zapytane „gdzie jest mama?” obraca się szukając mamy. Rozumie jak mówisz „nie”, „nie wolno”, „nie pozwalam”. Naśladuje różne usłyszane dźwięki, często je powtarza, pojawiają się zabawowe ruchy językiem, zmiana akcentu  i wysokość dźwięku

1-1,5 r.ż
. Mówi mama, dada ,am, a nawet tata, naśladuje słowa obrazujące dźwięki (auto brum-brum, pies hau-hau i inne), dużo gaworzy

1,5-2 lat Trzy słowa poza mama i tata, zdania jednowyrazowe


2-2,5 r.ż
. Słownik większy niż 50 pojedynczych słów

2,5-3 lat Kombinuje sensownie dwa słowa, pojawia się liczba mnoga, mówienie jest jeszcze nie całkiem zrozumiałe i nie do końca poprawne gramatycznie. Poprawna artykulacja:
- samogłosek ustnych (a, e, i, o, u, y)
- spółgłosek nosowych (m, n, ń)
- „półspółgłosek” ( j, ł)
- spółgłosek (k, g, h, f, w, t, d, p, b, ś, ź, ć, dź)


4 lata
Poprawna artykulacja j.w. i głoski l, która pojawia się około 2,5-3,5 r. ż.

5 lat Poprawna artykulacja j.w. i głosek s, z, c, dz, które pojawiają około 3-4,5 r. ż.


6 lat Poprawna artykulacja j.w. i głoski r, która pojawia się około 4,5-6 r.ż. oraz głoski sz, rz, cz, dż, które pojawiają się około 5-6 r.ż.

7 lat Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego.



Na podstawie MFDR; M. Machoś "Od zabawy do mówienia"

4.ROZWÓJ PŁODU

1 miesiąc Początki rozwoju układu nerwowego . Do 27 dnia życia płodowego trwa rozwój cewy nerwowej, która jest zaczątkiem układu nerwowego.

2 miesiąc Pojawia się bicie serduszka. Zaczynają się rozwijać zmysły.


3 miesiąc Maluszek nie próżnuje porusza się w łonie matki jak tylko potrafi: macha rączkami, nóżkami, obraca głowę, zamyka i otwiera piąstki, a czasem nawet ziewa, marszczy czoło, są to ruchy jeszcze nie wyczuwalne przez matkę


4 miesiąc
Czteromiesięczne dziecko ma działające prawie wszystkie narządy zmysłów. Czuje smak połykanych wód płodowych


5 miesiąc Słyszy coraz więcej i coraz lepiej. To czas na relaks przy dobrej muzyce, różnorodnych dźwiękach, rozmowy z „brzuszkiem”


6 miesiąc Pojawiają się zawiązki zębów mlecznych. Bardzo szybko dojrzewa układ nerwowy. Pojawiają się odruchy noworodkowe m.in. ssania, połykania, chwytania, tzw. odruch Moro-reakcja na przestrach


7 miesiąc Twoje dziecko ma już pamięć. Prawdopodobne jest to, że po narodzinach dziecko będzie reagować na muzykę, głosy, które zna z okresu prenatalnego


8 miesiąc Pojawia się odruch lizania kształtuje się  tzw. specyficzna triada : ssanie – połykanie -  przyszłe oddychanie (koordynacja tych czynności). Bodźcowany język wysuwa się i dotyka górnej wargi, powstaje odruch wypychania wszystkiego, co nie jest płynem (odruch zabezpieczający krtań)


9 miesiąc Dojrzewanie wszystkich odruchów


Na podstawie "Wszystko dla dziecka". Poradnik dla rodziców.



mgr Marlena Gugała

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego